0000000Promocja w JudaicaShop.pl
- 10% z kodem: Hamsa100
Za zakupy powyżej 100 zł!
Darmowa dostawa od 400 zł
-
Język
-
Strefa klienta
-
Koszyk ( 0 )
-
Kosmetyki z Morza Martwego
-
Kosmetyki z Morza Martwego Sea of Spa
-
Judaika
- Świeczniki żydowskie - Chanuka
- Świeczniki - Menory
- Kipy Jarmułki
- Dreidel
- Hamsy
- Mezuzy
- Jady
- Talerze Sederowe
- Kubki z motywami żydowskimi
- Besaminka
- Kafle z motywami żydowskimi
- Shofar
- Kieliszki
- Magnesy na lodówkę
- Mizrach
- Zawieszki ceramiczne
- Zegary
- Torby
- Plecaki
- Talit
- Serwety
- Korek do wina
- Reprodukcja
- Pocztówka
- Figurki - Judaika
- Brelok Judaika
- Zakładki
- Literatura żydowska
- Biżuteria Judaica
- Biżuteria By Dziubeka
- Kosmetyki H&b
- Herbaty koszerne
- Artykuły koszerne
- Pocztówka "Żydowski Kazimierz"
- Płyty
- Pachnidła Nałęczowskie Kwiaty
- Akwarele Bartłomiej Michałowski
- Pamiątki z Izraela
-
Health&Beauty Dead Sea Minerals
- Pamiątki z Izraela
-
-
Kosmetyki z Morza Martwego
-
Kosmetyki z Morza Martwego Sea of Spa
-
Judaika
- Świeczniki żydowskie - Chanuka
- Świeczniki - Menory
- Kipy Jarmułki
- Dreidel
- Hamsy
- Mezuzy
- Jady
- Talerze Sederowe
- Kubki z motywami żydowskimi
- Besaminka
- Kafle z motywami żydowskimi
- Shofar
- Kieliszki
- Magnesy na lodówkę
- Mizrach
- Zawieszki ceramiczne
- Zegary
- Torby
- Plecaki
- Talit
- Serwety
- Korek do wina
- Reprodukcja
- Pocztówka
- Figurki - Judaika
- Brelok Judaika
- Zakładki
- Literatura żydowska
- Biżuteria Judaica
- Biżuteria By Dziubeka
- Kosmetyki H&b
- Herbaty koszerne
- Artykuły koszerne
- Pocztówka "Żydowski Kazimierz"
- Płyty
- Pachnidła Nałęczowskie Kwiaty
- Akwarele Bartłomiej Michałowski
- Pamiątki z Izraela
-
Health&Beauty Dead Sea Minerals
- Pamiątki z Izraela
-
-
Atrapy stworzenia
Opinie |
brak ocen
(Dodaj)
|
||||||||||||||
Wysyłka w ciągu | natychmiast | ||||||||||||||
Cena przesyłki |
15.9
|
||||||||||||||
Dostępność | 1 szt. |
Kod kreskowy | |
EAN |
Zamówienie telefoniczne: 692578677
Zostaw telefon |
- Opis
- Opinie i oceny (0)
- Zadaj pytanie
Atrapy stworzenia
„Esej pierwszy, jak powiedziano, za swój przedmiot obrał gabinet figur woskowych. Trzeci – mówi o tym samym zjawisku w twórczości Josepha Rotha i w jego wizjach rozpadającej się monarchii habsburskiej i tworzenia się nowego ładu. Towarzyszy mu appendix, esej czwarty, o ptakach, żywych i martwych, w twórczości Rotha, Schulza i Bernharda. Eseje drugi i piąty poświęcone zostały lalkom i manekinom, ich obecności w kulturze XIX‑wiecznej Europy i smętnemu finałowi tejże, jakim była I wojna światowa. Esej szósty jest midraszem do Akademii pana Kleksa, próbuję w nim rozwikłać dręczącą zagadkę założyciela tej placówki i zbadać, czemu pan Kleks tak bardzo obawia się sztucznego człowieka. Esej siódmy, tak jak opowieść o Rocie, korzeniami sięga baroku, za bohaterkę mając przesławną infantkę Małgorzatę Teresę oraz jej konterfekty (a więc atrapy) autorstwa Diego Velázqueza i Tadeusza Kantora. Esej ósmy i ostatni traktuje o tajemnicy Edenu – biblijnego ogrodu, który na kartach znakomitej powieści Stanisława Lema przerodził się w koszmar nieskończonego (i nieskończenie wadliwego) stworzenia”.
„Książka, którą niniejszym oddaję Czytelnikom, wyrasta niby kłącze z książki poprzedniej, to jest z Rzeczywistości poprzecieranej, zwłaszcza z dwóch ostatnich esejów, poświęconych fantasmagorycznym pejzażom Ficowskiego i Schulza oraz teatrowi Kantora. Nawet tytuł jest nawiązaniem: Atrapy stworzenia nie byłyby pewnie możliwe, gdybym wcześniej nie napisał Atrap pamięci. Rozmyślania o iluzjonie i manekinach udających żywe istoty, czy szerzej, o imitacyjnym charakterze otaczającego nas świata i rozpaczliwych próbach rekonstrukcji tego, co było – zachęciły mnie do dalszych poszukiwań.
Zacząłem tropić, u jednego z bliskich mi autorów, ślady sztucznych bytów. W ten sposób narodził się esej o barokowych panoptikach Josepha Rotha oraz otwierający książkę krótki szkic o pamięci historycznej uwięzionej w gabinetach figur woskowych. Motyw figury woskowej oraz pokrewnych jej sztucznych istot doby nowoczesności: lalki, manekina, elektrycznego automatu, a w końcu syntetycznej podróbki żywego organizmu, jest tematem przewodnim wszystkich ośmiu tekstów. Każdy na różne sposoby podejmuje problem imitacji i sztucznego życia, każdemu patronuje myśl Brunona Schulza, że dzieło stworzenia powtarza się tylko jako własna atrapa i tylko w atrapie udaje się przedstawić i uchwycić życie w jego
- Produkty podobne