-
Język
-
Strefa klienta
-
Koszyk ( 0 )
-
Kosmetyki z Morza Martwego
-
Kosmetyki z Morza Martwego Sea of Spa
-
Judaika
- Świeczniki żydowskie - Chanuka
- Świeczniki - Menory
- Kipy Jarmułki
- Dreidel
- Hamsy
- Mezuzy
- Jady
- Talerze Sederowe
- Kubki z motywami żydowskimi
- Besaminka
- Kafle z motywami żydowskimi
- Shofar
- Kieliszki
- Magnesy na lodówkę
- Mizrach
- Zawieszki ceramiczne
- Zegary
- Torby
- Plecaki
- Talit
- Serwety
- Korek do wina
- Reprodukcja
- Pocztówka
- Figurki - Judaika
- Brelok Judaika
- Zakładki
- Literatura żydowska
- Biżuteria Judaica
- Biżuteria By Dziubeka
- Kosmetyki H&b
- Herbaty koszerne
- Artykuły koszerne
- Pocztówka "Żydowski Kazimierz"
- Płyty
- Pachnidła Nałęczowskie Kwiaty
- Akwarele Bartłomiej Michałowski
- Pamiątki z Izraela
-
Health&Beauty Dead Sea Minerals
- Pamiątki z Izraela
-
-
Kosmetyki z Morza Martwego
-
Kosmetyki z Morza Martwego Sea of Spa
-
Judaika
- Świeczniki żydowskie - Chanuka
- Świeczniki - Menory
- Kipy Jarmułki
- Dreidel
- Hamsy
- Mezuzy
- Jady
- Talerze Sederowe
- Kubki z motywami żydowskimi
- Besaminka
- Kafle z motywami żydowskimi
- Shofar
- Kieliszki
- Magnesy na lodówkę
- Mizrach
- Zawieszki ceramiczne
- Zegary
- Torby
- Plecaki
- Talit
- Serwety
- Korek do wina
- Reprodukcja
- Pocztówka
- Figurki - Judaika
- Brelok Judaika
- Zakładki
- Literatura żydowska
- Biżuteria Judaica
- Biżuteria By Dziubeka
- Kosmetyki H&b
- Herbaty koszerne
- Artykuły koszerne
- Pocztówka "Żydowski Kazimierz"
- Płyty
- Pachnidła Nałęczowskie Kwiaty
- Akwarele Bartłomiej Michałowski
- Pamiątki z Izraela
-
Health&Beauty Dead Sea Minerals
- Pamiątki z Izraela
-
-
Tarabas Joseph Roth
Opinie |
brak ocen
(Dodaj)
|
||||||||||||||
Wysyłka w ciągu | natychmiast | ||||||||||||||
Cena przesyłki |
15.9
|
||||||||||||||
Dostępność | 1 szt. |
Kod kreskowy | 9788378660668 |
EAN | 9788378660668 |
Zamówienie telefoniczne: 692578677
Zostaw telefon |
- Opis
- Opinie i oceny (0)
- Zadaj pytanie
Tarabas Joseph Roth
„Trudno polubić tę postać. Nikołaj Tarabas zdaje się przeciwieństwem Mendla Singera, pamiętnego Hioba z powieści, którą Roth ogłosił cztery lata wcześniej. Mendel był pobożny, bogobojny, prosty.
Był całkiem zwyczajnym Żydem, a jego życie, zanim Bóg zapragnął go wypróbować, «płynęło spokojnie, niby nikły, nędzny strumyk pośród ubogich brzegów». Tarabas, niegdyś chrześcijanin, teraz bezbożnik o mrocznym sercu, któremu pozostała wiara w siłę, fatum i cygańskie wróżby, «niekiedy czuł się jak stary człowiek, który tęskni za straconym życiem, któremu jednak nie zostało już dosyć czasu, by zacząć nowe».
Tamten – skromny nauczyciel o niewinnej duszy; ten znowuż – zawodowy oficer, włóczęga, morderca i wreszcie święty pokutnik. Obydwaj nieszczęśni, tyle że Mendel nieszczęściem ludzi srogo chłostanych przez los, Tarabas zaś mocą własnej nienawiści i pychy, którą zagłuszał «nikczemność, bezmyślność i pustkę swego hałaśliwego i heroicznego życia»”.
Owo heroiczne życie – jak to często w książkach bywa – miało swój całkiem nieliteracki pierwowzór.
Był nim pewien Polak, oficer armii Hallera, który na wojnie wytargał za brodę i upokorzył rudego Żyda, nieznanego nam ani z imienia, ani z profesji. Niegodziwość ta (czy jedyna, jakiej się wtenczas, w latach pierwszej wojny, dopuścił?) tak bardzo ciążyła na jego sumieniu, że postanowił odnaleźć poszkodowanego, uzyskać od niego przebaczenie, a nawet oddać mu cały majątek. Jeżeli Nikołaj Tarabas jest powieściowym odpowiednikiem hallerczyka, to rudym Żydem jest Szemaria, posługacz w bożnicy i strażnik świętych zwojów. Wdowiec, ojciec rewolucjonisty, największy nieszczęśnik w sztetlu. Prawdziwy Hiob tej historii.
Pointa Tarabasa jest optymistyczna, dobra na przypowieść o występku, skrusze i odkupieniu. Jak było naprawdę, nie wiadomo…
(ze wstępu Piotra Pazińskiego)
„W Tarabasie rzeczywiście nie ma ani analizy, ani motywacji, a tylko przedstawienie.
Psychologia sprowadzona jest do exemplum i jak w ewangelicznej przypowieści zawarta w czystym opowiadaniu. Nawrócenie Tarabasa nie jest analizowane ani usprawiedliwiane, tylko opowiedziane; Roth inspiruje się gatunkiem literackim, który Martin Buber nazywa «świętą anegdotą», w którym «wypowiedź może wyraźnie być powiązana» ze zdarzeniem.
W świetle takiej nierozdzielnej jedności faktów i sensów, życia i nauki, każde zasugerowane podobieństwo rozwiązuje się w jednym tylko z możliwych zakończeń: symbolika seksualna aktu strzelania z broni palnej zmienia się tedy w legendarną rzeczywistość bluźnierczych strzałów do malowideł przedstawiających akty kobiece, które zapowiadają dwuznaczny «cud», zwiastujący przemoc i obserwowany oczyma przesądnego i podekscytowanego tłumu jako nadziemskie zjawisko wyrażone w formach ikonograficznych średniowiecznej sztuki sakralnej”.
Claudio Magris, Daleko, ale od czego? Joseph Roth i tradycja Żydów wschodnioeuropejskich
- Produkty podobne