Trudnym i rzadkim zadaniem podejmowanym przez badaczy Janusza Korczaka jest nie tyle poznanie, ile z r o z u m i e n i e samego Korczaka, zrozumienie jego spuścizny, rozpoznanie idei, sensów i znaczeń, zawartych w jego pracach i dających się odczytać na różnych poziomach i w różnych kontekstach. Taki charakter ma książka dr Bożeny Wojnowskiej.
Autorka stawia pytania o żydowskie korzenie Korczaka, o rodzinne tradycje zaangażowania w propagowanie idei emancypacji środowiska żydowskiego w Warszawie na przełomie XIX i XX wieku. Odsłania nieznane publikacje ojca i stryja o tej tematyce i na tym tle pokazuje problem tożsamości początkującego publicysty, zakorzenionego w świecie żydowskim, a jednocześnie realizującego wzorzec ofiarnego polskiego inteligenta, uczestniczącego w ruchach oświatowych i socjalizujących.
dr Marek Michalak
Książka przynosi wnikliwe i wieloaspektowe odczytanie twórczości Janusza Korczaka jako pisarza aktywnego w przestrzeni polsko-żydowskich kontaktów, oddziaływań i współdziałań. Opisuje jego dorobek wobec postaw etycznych i wyborów ideowych, charakterystycznych z jednej strony dla posthaskalowego i integracjonistycznego myślenia Żydów o własnym miejscu w nowoczesnym społeczeństwie europejskim, z drugiej zaś wpisujących się w ideowe stanowisko polskiej inteligencji uznającej budowę wizji przyszłości i przemianę świata za swą grupową misję. Aktywność Korczaka w polskich i żydowskich przedsięwzięciach literackich, wydawniczych, wychowawczych, społecznych realizuje model podwójnego zakorzenienia i zaangażowania w sprawy obu wspólnot.
Tom stanowi nowy i ważny głos w studiach korczakowskich. Obraz pisarstwa Korczaka zostaje poszerzony o tematy nieuwzględniane dotąd szerzej w badaniach: wczesną publicystykę społeczną, satyrę, tematy palestyńskie, formy dialogiczności, motywy mesjańskie. Wraz z poprzednią pracą autorki, edycją pism Józefa i Jakuba Goldszmitów (ojca i stryja pisarza) zarysowuje integracyjną tradycję rodziny.
prof. Eugenia Prokop-Janiec